Ważne linki
Egzamin ósmoklasisty
HARMONOGRAM EGZAMINU ÓSMOKLASISTY 2024/2025
Egzamin ósmoklasisty odbywa się w maju. Uczeń, który z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpi do egzaminu w tym terminie, przystępuje do niego w czerwcu.
Termin główny
- język polski - 13 maja 2025 r. (wtorek) – godz. 9:00
- matematyka - 14 maja 2025 r. (środa) – godz. 9:00
- język obcy nowożytny - 15 maja 2025 r. (czwartek) – godz.9:00
Termin dodatkowy
- język polski - 10 czerwca 2025 r. (wtorek) – godz. 9:00
- matematyka - 11 czerwca 2025 r. (środa) – godz. 9:00
- język obcy nowożytny - 12 czerwca 2025 r. (czwartek) – godz. 9:00
CZAS TRWANIA EGZAMINU ÓSMOKLASISTY Z POSZCZEGÓLNYCH PRZEDMIOTÓW
Przedmiot | Czas trwania (min.) | |
arkusz standardowy |
przedłużenie czasu,o którym mowa w pkt. 19. Komunikatu CKE |
|
język polski | 150 | do 225 |
matematyka | 125 | do 190 |
język obcy nowożytny | 110 | do 165 |
ZASADY PRZEPROWADZANIA EGZAMINU ÓSMOKLASISTY
Szczegółowe informacje o zasadach przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty są dostępne na stronie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.
Wybrane informacje
Od roku 2025 zadania w arkuszach egzaminacyjnych sprawdzają poziom opanowania wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, zawartych w załączniku do rozporządzenia Ministra Edukacji z 2024 r.
Do egzaminu ósmoklasisty przystępują uczniowie VIII klasy szkoły podstawowej.
Egzamin ósmoklasisty jest egzaminem obowiązkowym, co oznacza, że każdy uczeń musi do niego przystąpić, aby ukończyć szkołę. Nie jest określony minimalny wynik, jaki uczeń powinien uzyskać, dlatego egzaminu ósmoklasisty nie można nie zdać.
Egzamin ósmoklasisty pełni dwie zasadnicze funkcje:
- określa poziom wykształcenia ogólnego uczniów w zakresie obowiązkowych przedmiotów egzaminacyjnych i zapewnia uczniowi, jego rodzicom, nauczycielom oraz władzom oświatowym informację zwrotną na temat tego poziomu wykształcenia
- zastępuje egzamin wstępny do szkół ponadpodstawowych, które wykorzystują wyniki egzaminu ósmoklasisty z poszczególnych przedmiotów jako kryteria w procesie rekrutacji, jeżeli liczba kandydatów jest większa niż liczba wolnych miejsc w danej szkole.
Egzamin ósmoklasisty jest przeprowadzany w formie pisemnej.
Ósmoklasista przystępuje do egzaminu z trzech przedmiotów obowiązkowych, tj.:
- języka polskiego
- matematyki
- języka obcego nowożytnego.
Ósmoklasista przystępuje do egzaminu z jednego z następujących języków obcych nowożytnych: angielskiego, francuskiego, hiszpańskiego, niemieckiego, rosyjskiego lub włoskiego. Uczeń może wybrać tylko ten język, którego uczy się w szkole w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
PRZEBIEG EGZAMINU ÓSMOKLASISTY
Egzamin ósmoklasisty jest przeprowadzany przez trzy kolejne dni:
- pierwszego dnia – egzamin z języka polskiego, który trwa 150 minut
- drugiego dnia – egzamin z matematyki, który trwa 125 minut
- trzeciego dnia – egzamin z języka obcego nowożytnego, który trwa 110 minut.
Podczas egzaminu z każdego przedmiotu każdy zdający siedzi przy osobnym stoliku. Na stoliku mogą znajdować się wyłącznie arkusze egzaminacyjne, materiały i przybory pomocnicze wskazane w komunikacie dyrektora CKE oraz - w przypadku uczniów chorych lub niepełnosprawnych - leki i inne pomoce konieczne ze względu na chorobę lub niepełnosprawność.
Uczeń rozwiązuje zadania egzaminancyjne samodzielnie.
W czasie egzaminu zdający mogą opuszczać salę egzaminacyjną w uzasadnionej sytuacji, po uzyskaniu zezwolenia przewodniczącego zespołu nadzorującego i po zapewnieniu warunków wykluczających możliwość kontaktowania się z innymi osobami, poza osobami udzielającymi pomocy medycznej.
Członkowie zespołu nadzorującego nie mogą udzielać zdającym wyjaśnień dotyczących zadań egzaminacyjnych. Nie mogą również w żaden sposób komentować zadań egzaminacyjnych.
Czas trwania egzaminu
Czas trwania egzaminu z poszczególnych przedmiotów może być wydłużony w przypadku uczniów, którym przysługuje dostosowanie warunków przeprowadzania egzaminu.
Czas trwania egzaminu obejmuje czas przeznaczony na rozwiązanie zadań egzaminacyjnych, sprawdzenie poprawność rozwiązań zadań egzaminacyjnych, przeniesienie odpowiedzi do zadań zamkniętych na kartę odpowiedzi (jeżeli uczeń ma taki obowiązek podczas egzaminu) oraz sprawdze poprawność przeniesienia odpowiedzi na kartę odpowiedzi.
Zaznaczenie odpowiedzi na karcie odpowiedzi
Instrukcja dotycząca sposobu zaznaczania odpowiedzi oraz nanoszenia poprawek na karcie odpowiedzi, karcie rozwiązań zadań otwartych i w zeszycie zadań egzaminacyjnych będzie zamieszczona w arkuszu egzaminacyjnym. Przykładowe arkusze egzaminacyjne wraz z instrukcją dotycząca sposobu zaznaczania odpowiedzi oraz nanoszenia poprawek na karcie odpowiedzi, karcie rozwiązań zadań otwartych i w zeszycie zadań egzaminacyjnych dostępne są na stronie CKE
Zasady pracy z arkuszami egzaminacyjnymi z matematyki oraz języka niemieckiego i rosyjskiego
W przypadku egzaminu ósmoklasisty z matematyki oraz języka niemieckiego i rosyjskiego arkusz egzaminacyjny zawiera (a) zeszyt zadań egzaminacyjnych oraz (b) kartę odpowiedzi, oraz (c) kartę rozwiązań zadań otwartych. Odpowiedzi do zadań otwartych uczeń zapisuje bezpośrednio w karcie rozwiązań zadań otwartych. Kartę rozwiązań zadań otwartych należy wyrwać lub wyjąć ze środka arkusza egzaminacyjnego. Uczeń umieszcza kod ucznia, numer PESEL/numer dokumentu tożsamości oraz naklejki na stronie tytułowej zeszytu zadań egzaminacyjnych, na karcie odpowiedzi oraz na wskazanych stronach karty rozwiązań zadań otwartych. W przypadku arkusza z matematyki (OMAP-100) oraz języka niemieckiego i rosyjskiego (OJNP-100, OJNU-100, OJRP-100, OJRU-100) – w związku z przeprowadzanym e-ocenianiem – kodowaniu będą podlegać poszczególne kartki przeznaczone na zapisanie rozwiązań zadań otwartych.
Przybory oraz zakaz wnoszenia i korzystania z urządzeń telekomunikacyjnych
Na egzamin uczeń przynosi ze sobą wyłącznie przybory do pisania: pióro lub długopis z czarnym tuszem/atramentem, a w przypadku egzaminu z matematyki również linijkę.
WAŻNE ! Na egzaminie nie można korzystać z kalkulatora oraz słowników. Nie wolno także wnosić do sali egzaminacyjnej urządzeń telekomunikacyjnych np. telefonów komórkowych, odtwarzaczy mp3, smartwatchy lub korzystać z takich urządzeń w tej sali (z wyjątkiem urządzenia telekomunikacyjnego wyposażonego w aplikację służącą do monitorowania stanu zdrowia ucznia).
W przypadku:
- stwierdzenia niesamodzielnego rozwiązywania zadań egzaminacyjnych lub
- zakłócania przebiegu egzaminu, lub
- wniesienia do sali egzaminacyjnej materiałów lub przyborów pomocniczych niewymienionych w komunikacie dyrektora CKE
egzamin danego ucznia z danego przedmiotu egzaminacyjnego może zostać unieważniony.
ZADANIA NA EGZAMINIE ÓSMOKLASISTY
W arkuszu egzaminacyjnym z każdego przedmiotu znajdą się zarówno zadania zamknięte (tj. takie, w których uczeń wybiera jedną odpowiedź z kilku podanych), jak i zadania otwarte (tj. takie, w których uczeń samodzielnie formułuje odpowiedź).
Przykładowe zadania wraz z rozwiązaniami można znaleźć w informatorach o egzaminie ósmoklasisty z poszczególnych przedmiotów, w przykładowych arkuszach egzaminacyjnych, w arkuszach z egzaminów próbnych, w zestawach powtórzeniowych zadań egzaminacyjnych oraz w arkuszach wykorzystanych do przeprowadzenia egzaminu ósmoklasisty w latach 2019–2024.
Wyniki i zaświadczenia
Termin ogłaszania wyników egzaminu ósmoklasisty |
4 lipca 2025 r. |
Termin przekazania szkołom wyników, zaświadczeń i informacji |
do 4 lipca 2025 r. |
Termin wydania zdającym zaświadczeń oraz informacji |
4 lipca 2025 r. |
W 2025 r. uczniowie poznają swoje wyniki i otrzymają zaświadczenia o szczegółowych wynikach egzaminu ósmoklasisty 4 lipca. Na zaświadczeniu podany będzie wynik procentowy oraz wynik na skali centylowej dla egzaminu z każdego przedmiotu.
Wynik procentowy to odsetek punktów (zaokrąglony do liczby całkowitej), które uczeń zdobył za zadania z danego przedmiotu.
Wynik centylowy to odsetek liczby ósmoklasistów (zaokrąglony do liczby całkowitej), którzy uzyskali z egzaminu z danego przedmiotu wynik taki sam lub niższy niż zdający.
Na przykład uczeń, który z języka polskiego uzyskał 78% punktów możliwych do zdobycia (wynik procentowy), dowie się z zaświadczenia, że wynik taki sam lub niższy uzyskało 73% wszystkich zdających (wynik centylowy), co oznacza, że wynik wyższy uzyskało 27% zdających. Wynik centylowy umożliwia porównanie swojego wyniku z wynikami uczniów w całym kraju.
Wyniki egzaminacyjne są ostateczne i nie mogą być podważone na drodze sądowej.
Więcej informacji o egzaminie ósmoklasisty i przydatne linki
Więcej informacji dostępne jest na stronie internetowej CKE - www.cke.gov.pl (w zakładce poświęconej egzaminowi ósmoklasisty cke.gov.pl/egzamin-osmoklasisty).
Na stronie CKE dostępnę są m.in:
- Informatory o egzaminie ósmoklasisty od roku szkolnego 2024/2025 - cke.gov.pl/egzamin-osmoklasisty/informatory
- Harmonogramy i komunikaty - cke.gov.pl/egzamin-osmoklasisty/harmonogram-komunikaty-i-informacje
- Materiały dodatkowe, a w nich m.in. : przykładowe arkusze egzaminacyjne, arkusze egzaminu próbnego, zestawy powtórzeniowe zadań egzaminacyjnych, poradniki: jak radzić ze stresem egzaminacyjnym.
Od roku 2025 egzamin ósmoklasisty jest przeprowadzany na podstawie wymagań określonych w wymaganiach ogólnych i szczegółowych podstawy programowej kształcenia ogólnego: https://cke.gov.pl/egzamin-osmoklasisty/podstawa-programowa/
Rodzice mają możliwość wglądu do sprawdzonej i ocenionej pracy egzaminacyjnej. Opis procedury dokonywania wglądu pracy zamieszczony jest w informatorze o egzaminie ósmoklasisty na stronie internetowej CKE.
Rodzice uczniów, którym został unieważniony egzamin, otrzymają szczegółowe wyjaśnienia dotyczące przyczyn i trybu unieważnienia oraz wsparcie na kolejnych etapach przeprowadzanej procedury.